Emme erehtyneet. Odotimme että risteilyseminaaristamme tulee kokemisen arvoinen, ja odotuksemme täyttyivät hyvinkin. Puhujat olivat erinomaiset, pirkanmaalaisten yllätysohjelma kevensi mieliä ja kehoja. Viimeiseen varsin varhaiseen kesäajan aamuun kannatti nousta. 

 

risteily2017 042

 

<< Sirpa Kirjonen selvitti kuka maksaa ja mistä.

Kaikki lukee – kuka maksaa? kysyimme. Alustajamme Mikko Grönlund, Jari Järvenpää, Kaisa Ylhäinen ja Sirpa Kirjonen antoivat omien tutkimustensa ja kokemustensa perusteella varsin vivahteikkaista vastauksia. Toistaiseksi niin USA:ssa kuin Suomessa lehtitalojen tuloista yli 80 prosenttia tulee edelleen painetuista lehdistä. Verkkomainonta ei ole pelastanut lehtitaloja koska siitä ovat suuret toimijat kuten Google, Amazon ja Facebook ottaneet niin suuren osan. 

 

 

risteily2017 01
<< Mikko Grönlundilla on Amerikan markkinat otteessaan.

Vaihtoehtoisia tapoja tuoda kirjoitetut uutiset maksusta lukijoille on monta, mutta niiden toimivuus nähdään vasta kun kokeillaan. Fail fast, fail often oli Mikko Grönlundin terveiset USA:sta. Kokeilla voi, mutta pitää olla valmis hylkäämään kokeilu joka ei ota onnistuakseen.

 

Jari Järvenpää esitti mielenkiintoisen julkaisualustan Rapport joka melkeinpä poistaa journalistin ja lukijan välisen välikäden. Melkein, koska juridisesti todennäköisesti Rapportin toimitusjohtajaa pidettäisiin median vastuullisena päätoimittajana jos jutuista tulisi käräjöimistä. 

Kaisa Ylhäinen näyttää että paikallislehdissäkin osataan.
<< Kaisa Ylhäinen näyttää että paikallislehdissäkin osataan.

Paikallislehtien roolista ja paineista muistutti Kaisa Ylhäinen joka kertoi miten monessa suomalaisessa mediatalossa yritetään taiteilla tämän vaiheen yli jolloin lehteä pitää tehdä sekä paperille että verkkoon mutta rahaa ei tule yhtään aiempaa enemmän, pikemmin päinvastoin. Toiset pitävät verkkosivunsa lähinnä vain sisäänheittona paperilehden ostamiseen. Toiset luovat itselleen roolin paikallisen yhteisön ja identiteetin rakentajina. Lisäcenttejä tulee esimerkiksi toiminnasta lukijoiden verkkokauppana ja kirpputorina. 

Mutta onko se journalismia?

Journalismi voi erottua edukseen sosiaalisesta mediasta olemalla luotettavaa. Mutta se ei riitä, totesi Sirpa Kirjonen Sanomalehtien liitosta. Kansainvälisessä vertailussa suomalaiset luottavat tavattoman paljon sanomalehtiinsä. Mutta sanomalehtien lukeminen siirtyy nopeasti sähköisille alustoille, ja suomalaiset ovat  kansainvälisessä vertailussa kaikkein haluttomampia maksamaan uutisista jotka luetaan verkosta. 

 

Tässähän oli iloisen seminaarin ainekset? Ei kaikki. 

Salossa valmistaudutaan julistautumaan itsenäiseksi.
<< Salossa valmistaudutaan julistautumaan itsenäiseksi.

Onneksi olimme antaneet kaikkein hauskimmalle porukalle eli pirkanmaalaisille mahdollisuuden keventää tunnelmaa. Pia Sivusen johtamassa harjoituksessa tehtiin ratkiriemukasta tarinaa mm otsikosta Henkilö katosi ruotsinlaivalta (!), tehtiin kuunnelmaa käyttäen vain kolmea sanaa (aika paljon voi sanoa vain sanomalla "No niin, valtamedia") ja kuultiin Salon antaneen juuri itsenäisyysjulistuksensa. 

Kirjurin ulottumattomiin jäi lukuisat ruokapöydässä ja juomien ääressä kerrotut syvälliset ajatukset mutta monen osanottajan nähtiin astuvan maihin Turussa taas valaistunein ilmein. 

 

Seminaareissa parasta on että asiantuntijoilta saa myös vastauksia kysymyksiin.

Tarinankertojan ura on kulkemassa kohti huipennustaan.
Yleisön keskittyminen oli herpaantumatonta.

 

 

==================================================================

asetelma.jpg